Een nieuwe start

 

Alweer 2 jaar geleden werd mij gevraagd of ik zin had om in de Google Digitale Werkplaats workshops en coaching te geven. Voor diegene die dit niet weten, de Google Digitale Werkplaats is een pop-up store / bus van Google waar je als ondernemer terecht kunt voor gratis workshops op het gebied van online marketing, en waar je tevens coaching voor je bedrijf kunt krijgen… Het leek mij heel leuk om te doen, dus ik zei ja.

Wat ik vooral aantrekkelijk vind aan deze opdracht is dat ik veel ondernemers te spreken krijg, met uiteenlopende bedrijven en uiteenlopende vragen.

Zo sprak ik laatst Henk (niet zijn echte naam natuurlijk 😊 ). Henk was vroeger ondernemer, maar werd helaas door de crisis een aantal jaren geleden genoodzaakt om in loondienst te gaan. Toch bleef de ondernemersgeest borrelen en Henk staat nu op het punt om zijn baan op te geven en weer als ondernemer aan de slag te gaan. En dat is spannend! Want hij en zijn gezin zijn wel aan een bepaald maandelijks inkomen gewend. Henk vraagt zich af: gaat dat inkomen ook lukken als zelfstandige? Ben ik nog helemaal up-to-date met alle nieuwe ontwikkelingen? Kan ik de jonge starters bijbenen? En wie ben ik nou eigenlijk om te zeggen dat ik goed ben in wat ik doe? Allemaal stemmetjes die je op goede dagen weet te negeren, maar die je ook behoorlijk onzeker kunnen maken.

Ik adviseerde Henk om te beginnen met een eenvoudig plussen-en-minnenlijstje waarop hij noteert wat er allemaal zo positief is aan ondernemer zijn (aan de pluskant) en wat de nadelen zijn (aan de minzijde). Ook heb ik hem gevraagd te kijken welk inkomen hij minimaal nodig heeft om maandelijks rond te komen. Dat bedrag ligt vaak lager dan er werkelijk binnenkomt; het kan dus rust geven om dit in beeld te hebben.

Henk ging ermee aan de slag en kwam twee weken later terug. De knoop was doorgehakt: hij wordt herstartend ondernemer. Hartstikke mooi dat hij weer begint met wat hij het allerliefste doet, echt super. Wel kwamen er meteen weer nieuwe vragen bovendrijven: waar moet ik beginnen en wat moet ik in elk geval geregeld hebben?

Díe antwoorden zijn natuurlijk iets minder eenvoudig te geven. Dit is sterk afhankelijk van je vakgebied, hoeveel ‘anderen’ vergelijkbaar werk doen, waar je kennis en affiniteit liggen en hoe groot je netwerk is. In zijn geval had hij in elk geval (naast een huisstijl en visitekaartjes) een snelle, responsive website nodig met SEO-geoptimaliseerde teksten. Daarnaast een goed LinkedInprofiel met regelmatige updates over zijn werk. En hij moest zijn netwerk informeren, bijvoorbeeld tijdens netwerkbijeenkomsten. En nog veel meer…

Een nieuwe start als ondernemer

Herken je het verhaal van Henk? Zou jij ook graag weer fris van start willen gaan, maar weet je niet zo goed hoe je dit moet aanpakken? Wil je zeker weten dat de tijds- en geldinvesteringen die je doet de juiste zijn? En wil je met iemand kunnen sparren over je keuzes?

Geef je dan op voor een marketinggesprek met mij. Je kunt je aanmelden via deze link.

Veel succes met het maken van de voor jou juiste keuzes!

 

 

Recommended Posts

Plaats een reactie