De structuur van een persbericht is altijd hetzelfde.
Bovenaan de tekst staat duidelijk PERSBERICHT.
Je gebruikt hiervoor bijvoorbeeld hoofdletters, zodat het duidelijk is dat het om een persbericht gaat.
De kop is het belangrijkste onderdeel van een persbericht. Hij moet de journalist prikkelen zodat hij verder gaat lezen (en uiteindelijk plaatsen). Maak een kop zoals je die ook in de krant ziet: vetgedrukt en groot. In de kop staat het nieuws of de gebeurtenis. Hoe korter en pakkender, hoe beter.
Hierna komt een vetgedrukte introductietekst. Dit is eigenlijk een soort samenvatting van het nieuws en begint met de plaats waar het over gaat, dus bijvoorbeeld Haarlem.
Als leidraad voor deze samenvatting kan je gebruikmaken van het principe wie, wat, waar, wanneer en waarom. Je kunt bijvoorbeeld in een persbericht een bepaald evenement aankondigen of bijeenkomst. Dan zou deze introtekst al voldoende kunnen zijn. Heb je iets meer uitleg nodig, dan doe je dat in de volgende alinea’s. Maak het echter nooit te lang.
Na deze vervolgalinea’s zet je duidelijk de tekst ‘Einde persbericht’.
Hieronder plaats je een stippellijn. En daaronder plaats je een Noot voor de redactie.
Dit is extra informatie voor de journalist zoals jouw contactinformatie (met je 06-nummer voor als ze aanvullende vragen hebben), en informatie over de afbeelding die je meestuurt.