Meer resultaat van je presentatie

Zichtbaarheid is een belangrijk onderdeel van personal branding. Want als je niet zichtbaar bent, dan weet niemand dat hij bij je terecht kan voor je diensten. En áls je dan zichtbaar bent, dan moeten je boodschap en presentatie wel overeenkomen met wat mensen van jou verwachten.

Dit noemen we de KNOW, LIKE, TRUST-factor. Eerst moet iemand je leren kennen, weten dat je bestaat. Daarna ontstaat er een ‘klik’: jullie vinden elkaar aardig en hij wil zou wel zaken met je willen doen. En dan is er nog vertrouwen nodig. Vertrouwen dat je kennis van zaken hebt, dat je de expert bent die zijn probleem kan oplossen.

Spreken
Een van de manieren om zichtbaar te worden, is spreken op een evenement of bijeenkomst. Maar zorg voordat je dat doet wel voor een doelstelling en de uitvoering. Wat wil je bereiken en hoe pak je dat aan?

Een van mijn nieuwe klanten, Merel, is het afgelopen jaar veel gevraagd om te komen spreken. Merel is HR-professional en kan veel vertellen over de nieuwe regels binnen het arbeidsrecht. Zo is ze bij een winkeliersvereniging geweest, bij een rotary en op een netwerkbijeenkomst. Dit deed ze allemaal zonder vergoeding, in de hoop dat ze er klanten uit zou halen. En daar gaat het dus fout, want alleen hopen op nieuwe klanten is wel een doelstelling, maar geen aanpak. Naast het feit dat het succes van je investering niet meetbaar is, weet je ook niet hoe je dit doel kunt beïnvloeden.

Hoe dan wel?
Merel had bijvoorbeeld vooraf tegen de organisatie kunnen zeggen dat ze alleen kwam spreken als ze van alle deelnemers de e-mailadressen en namen zou ontvangen, Dan had ze in elk geval deze mensen nog een keer kunnen benaderen. (let wel op, je mag nooit zonder toestemming mensen op je mailinglijst zetten. Bellen of mailen mag wel, dit tijdens de lezing even melden is natuurlijk wel zo netjes)

Nog beter was geweest als ze een voor de doelgroep interessante ‘weggever’ had gehad. Denk bijvoorbeeld aan een pdf met ‘De 10 valkuilen van het nieuwe arbeidsrecht’. Tijdens de presentatie had ze kort kunnen vertellen waarom de toehoorders iets zouden hebben aan deze waardevolle weggever. En dat het enige dat ze hiervoor hoefden te doen, was hun e-mailadres en naam achter te laten op het formulier dat rondging.

Drie vliegen in 1 klap
Bij de laatste aanpak had Merel drie dingen kunnen bereiken. De mensen leren haar kennen (know) en vinden haar aardig (like) want ze geeft gratis iets weg dat heel waardevol voor hen is. Ook laat ze zien dat ze kennis heeft (trust), want de weggever is precies passend bij wat de doelgroep op dat moment nodig heeft.

En dan
De adressen die Merel op de inschrijflijst heeft staan, zet ze op haar mailinglijst. Deze mensen horen vervolgens geregeld wat van Merel via een interessante nieuwsbrief die ze stuurt. Hiermee is ze ‘top of mind’ als er HR-zaken spelen. En de klant zal haar eerder bellen dan ‘zomaar een HR-professional’ die ze op Internet hebben gevonden.

De moraal van het verhaal
Ik wilde dit verhaal graag met jou delen, omdat dit niet alleen geldt voor HR-professionals, maar voor alle coaches, trainers en consultants. Ik wil je graag behoeden voor dezelfde fout, zodat je inspanningen, zoals het houden van een lezing, beloond worden met in elk geval meer klanten op je mailinglijst en meer omzet.

Recommended Posts

Plaats een reactie