Tip 5: Denk goed na over de sociale media die je gaat inzetten!

Deze week ontvang je alweer mijn laatste tip over Personal Branding. Tips waarmee ik je graag help om beter zichtbaar te worden bij je ideale klant zodat je klant jou belt in plaats van andersom. Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt gehad. Heb je ze al binnen je bedrijf geïmplementeerd? Ik ben benieuwd wat dit voor je heeft opgeleverd. Laat je het me weten?

Deze laatste tip slaat op vragen die ik geregeld krijg van mijn relaties, zoals: ‘Moet ik echt op Facebook?’ ‘Waarom moet ik gaan twitteren?’ of ‘Kan dat niet anders?’ Daarom is de 5e tip: Denk goed na over de sociale media die je gaat inzetten!

Bij de vorige tips heb ik je verteld dat het belangrijk is dat je in beeld brengt wat jou onderscheidt van andere aanbieders in de markt. Hierdoor trek je klanten aan die goed bij je passen: je ideale klant.

Als je dit weet, is het tijd om te beginnen met het inzetten van je marketing. En dan op een manier die precies past bij jou en bij je klant. Het helpt als je beseft dat marketing een vak is. Een expertise, net zoals jouw vak. Je werd niet in één dag een goede coach, consultant, interim professional of trainer. Daar heb je opleidingen voor gevolgd van experts die je wisten te vertellen hoe het in elkaar zat. Zo heb ik me gespecialiseerd in marketing.

Bij marketing moet je kiezen wat je inzet. Maar welke van de duizenden manieren moet je kiezen? Wat past bij jou, bij jouw bedrijf, bij jouw klanten? Voor betere zichtbaarheid is het inzetten van sociale media een goed idee. Welke sociale media geschikt zijn hangt echter af van jou! Kies bewust welke dingen je gaat doen en welke niet. Of kies zelfs welke dingen je zelf doet en wat je beter kunt uitbesteden. Je moet als ondernemer al hard werken, dus bedenk wat je zelf goed kunt en waar je energie uit haalt. Alleen dan kun je succesvol blijven in je werk.

Ik ben zelf heel enthousiast over de inzet van sociale media voor mijn bedrijf. Ik twitter dagelijks en zet geregeld een update of post op mijn LinkedIn-profiel. Elke 2 weken stuur ik een nieuwsbrief naar mijn klanten en plaats een blog op mijn website. En ik heb een zakelijke Facebook-pagina waar ik, eerlijk gezegd, te weinig mee doe. Dat past waarschijnlijk het minst goed bij me…

Waarom heb ik gekozen voor deze sociale media? Omdat het bij me past en vooral omdat ik weet dat mijn (potentiële) klanten hierop aanwezig zijn. Ik noem dit ook wel de ‘hangplekken’ van mijn klant.

Je wordt zichtbaar voor je ideale klant door daar te zijn waar je klant is. Zit je klant op Facebook, dan ga jij ook op Facebook. Zit je klant op Pinterest, dan is dat de plek voor jou om aanwezig te zijn. Maak een bewuste keuze en doe dat wat je gekozen hebt ook goed. Half werk of alleen even een profiel aanmaken en daarna snel weer stoppen, zal je niets opleveren. Het leidt hooguit tot negatieve zichtbaarheid.

Als je je een tijdje consequent en serieus gaat richten op de door jou gekozen sociale media, dan zul je zien dat het gaat werken. Je wordt herkenbaar op een netwerkevenement, je wordt gebeld door een potentiële klant of je krijgt nieuwe inschrijvingen op je nieuwsbrief.

Probeer het maar eens en laat me vooral weten wat het resultaat hiervan is geweest.

Heb je hier nog vragen over? Misschien is dan een telefonisch  zichtbaarheidgesprek wel wat voor jou. Het zichtbaarheidgesprek duurt ca. 30-45 minuten en is geheel gratis. Heb je interesse? Je kunt je hier aanmelden.

Recommended Posts

Plaats een reactie