Zichtbaar zijn is een ABC’tje

Laatst hoorde ik een ondernemer zeggen ‘zichtbaar zijn is een ABC’tje’. Tsja… dat klopt natuurlijk helemaal. Maar het is ook niet helemaal waar. Wat bedoel ik daar mee?

Goed online zichtbaar zijn is best een klus, vooral in het begin. Ik heb het al vaker verteld: voordat je begint aan online zichtbaarheid, moet je een aantal dingen gaan bepalen:

  • Wie ben je? Wat onderscheidt je van anderen? Wat drijft je?
  • Wat is je doelgroep? Welke ‘taal’ spreekt je doelgroep? En waar bevindt deze doelgroep zich?
  • Welke problemen heeft je doelgroep? En welke oplossingen heb jij voor die problemen?
  • En tot slot: wat is je doelstelling? Want zonder een doelstelling weet je nooit of je succes hebt gehad met je inspanningen.

Dit lijkt een simpel stappenplan dat je op een middagje even uitwerkt. Maar zo eenvoudig blijkt het meestal niet te zijn.

Veel zelfstandige professionals worstelen met een of meerdere stappen. Zo hoorde ik deze week nog een ondernemer zeggen: ‘Ik zit al 2 jaar te broeden op mijn doelgroep, maar kan hem niet vinden’. Jeetje, wat zonde! Dit betekent al 2 jaar lang niet succesvol kunnen zijn. Want als je niet weet wat je doelgroep is, dan kun je nooit zichtbaar voor hem zijn! Je mist dus een essentiële stap voor jou als ondernemer.

Herken je je hierin? Vraag dan hulp met het bepalen van die doelgroep. Bijvoorbeeld aan mij. Ik heb al veel ondernemers mogen helpen om de doelgroep inzichtelijk te maken en beter zichtbaar te worden door het inzetten van Personal Branding.

Met minder investeringen meer resultaat

Personal Branding doet meer dan inzichtelijk maken wat je doelgroep is. Het helpt je om jezelf als merk in de markt te zetten, zodat je focus krijgt en heel gericht de juiste marketinginspanningen gaat doen. Hiermee kun je met de minste investeringen (in tijd en geld) het meeste resultaat bereiken (meer leuke klanten en meer omzet).

Wil jij dat ook? Wil je weten hoe jij dat het beste kunt invullen voor jouw bedrijf? Twijfel je wat je moet doen en wil je graag hulp van een ervaren marketeer? Geef je dan op voor een gratis telefonisch marketinggesprek. Ik help je graag op weg.

Maar, waarom was je het dan eens met de stelling dat zichtbaarheid een ABC’tje is?

Je kunt de stelling ook zo bekijken:
A = Ambitie. Je vertelt waarom je doet wat je doet, wat je drijft.
B = Branding. Je maakt van jezelf een sterk merk door je onderscheidende vermogen te laten zien en door je te richten op jouw ideale klant, op de doelgroep die het beste bij je past.
C = Communicatie. Je gaat ‘de taal’ van de doelgroep spreken (geen vakjargon) en zorgt dat je daar aanwezig bent waar je klant ook is.

Ook voor jou kan zichtbaarheid een ABC’tje worden.

 

Recommended Posts

Plaats een reactie